Rūbų fotografavimas katalogui – studijoje ar lauke?

Įmonėms, gaminančioms ir prekiaujančioms rūbais ir įvairiais aprangos aksesuarais, kyla klausimas, kokią aplinką pasirinkti fotografuojant savo gaminius katalogams ar internetinei prekybai. Uždaroje aplinkoje ar lauke? Dažnai užsakovai būna apsisprendę ko nori, o kai kurie blaškosi, seka užsienio kompanijų darbus, ieško idėjų. Tam, kad užsakovams ir fotografams būtų lengviau apsispręsti dėl fotografavimo vietos, apie fotografavimo fotostudijoje ir lauke skirtumus kalbamės su fotografu, perėjusiu ugnį ir vandenį fotografijos srityje, Darium Tarėla.

-          Dariau, kur patartum užsakovui fotografuoti savo gaminius, šiuo atveju drabužius, studijoje ar lauke?

Vienareikšmiško atsakymo nėra. Viskas priklauso nuo idėjos, kur nuotraukos bus naudojamos, kokiai rinkai ir kokiam sezonui skirtas drabužis, kokia nuotaika turi būti perteikta. Svarbiausia žinoti, kurioje aplinkoje rūbas atsiskleis labiausiai.

-          Kokie komercinės – studijinės fotografijos ypatumai?

Jei kalbame apie rūbų fotografavimą katalogui, e-parduotuvei, dažniausiai toks fotografavimas vyksta fotostudijoje ar kitoje uždaroje erdvėje. Tokiu atveju fotografas pilnai kontroliuoja situaciją, modeliuoja šviesas, išnaudoja numatytus dekorus. Patogu dirbti visai komandai – stilistams, plaukų stilistams, visažistams. Studijoje yra patogus servisas, nepatiriamas stresas dėl kitų išorinių aplinkybių, todėl ir rezultatą galima numatyti. Belieka aptarti dekorus (jei jų reikia), fonų spalvas ir kitas detales. Man, kaip fotografui, dirbti studijoje yra patogiau, jaučiu didesnį komfortą.

-          Kokie privalumai fotografuojant lauke?

Fotografuojant lauke, miesto aikštės, fontanai, parkai nuotraukai suteikia žavesio.  Nuotraukos tampa nutūralesnės, o rūbai tokioje erdvėje puikiai atsiskleidžia. Be to, ir dekoracijomis nereikia rūpintis, apsidairai aplinkui ir išsirenki tinkamą – įdomūs laiptai, parkai, pastatai, gatvė ar įdomi miesto perpektyva. Kadre atsiranda dekoracijų, kurių nesurasi studijoje. Jei tai reklaminė fotografija, net modeliui yra geriau įsijausti, kai jis yra tam tikroje aplinkoje, paplūdimyje ar parke.

-          Ką dar reiktų žinoti tiek fotografui, tiek užsakovui apie lauko fotografiją?

Fotografuoti lauke galima dviem būdais. Vienas jų – su studijos įranga, t.y. įsirengiant fotografavimo aikštelę. Tai nėra labai paprasta, reikia iš anksto numatyti fotografavimo vietą, pasirūpinti elektros tiekimu. Jei fotografavimas vyks viešoje vietoje, neretai reikia gauti ir leidimą. Jei norite dažnai keisti aplinką, tuomet gali būti sudėtinga migruoti su visa fotografavimo aikštele. Žinoma, fotografuojant su šviesomis lauke galima išgauti įspūdingą efektą. Tačiau ne kiekvienas fotografas nori naudoti lauke studijines šviesas. Paprastai toks projektas ir kainuoja kur kas daugiau.

Kitas būdas – fotografuoti galima natūralia šviesa. Tai tikras išbandymas fotografui, jei jis neturi komercinės fotografijos patirties, nes baltos spalvos balansai gali stipriai keistis dėl besikeičiančių oro sąlygų, stiprūs saulės šešėliai gali įtakoti blogą rezultatą. Fotografuojant natūralia šviesa, galima dažnai keisti aplinką, tuomet nuotraukos kataloge bus įvairesnės ir įdomesnės.

-          Kokių sunkumų galima tikėtis fotografuojant lauke?

Fotografavimas lauke, sakyčiau yra ekstremalus. Fotografas šiek tiek rizikuoja, nes negali pilnai kontroliuoti šviesos, tikėtini lauko siurprizai – nepastovus debesuotumas, saulė, netikėtai stiprus vėjas ar lietus. Fotografuojant viešoje vietoje reikia stengtis, kad į kadrą nepatektų  nepageidaujami praeiviai. Fotosesiją lydi įvairios nenumatytos situacijos. Todėl būtina išlikti ramiam ir  kantriam.

Visai komandai dirbti nėra labai patogu, ypač jei dažnai keičiama fotografavimo vieta. Iškyla elementarių klausimų – modeliui kaip ir kur patogiai persirengti, plaukų stilistui patogiai įsitaisyti formuojant šukuoseną ir t.t. Dažniausiai viskas vyksta čia ir dabar, gatvėje, mašinose, todėl reikia susitaikyti su nepatogumais ir neprarasti geros nuotaikos. Be to, migruojant atsiranda nuovargis. Ne be reikalo filmuojant filmus aktoriai ir visa komanda turi savo vagonėlius poilsiui bei darbui. Garantuoti fotosesijos sėkmę galima, jei pasitelki gerų specialistų būrį.

-          Kokias erdves rekomenduotum rinktis lauke?

Viskas priklauso nuo sumanymo. Svarbu pasitarti su fotosesijos stilistu. Aš asmeniškai niekada nefotografuočiau skurdžioje aplinkoje. Fotografuojamas rūbas turi tikti prie aplinkos. Jei suknelė vakarinė, tai ji fotografuojama prabangioje aplinkoje, o ne apšiurusiame skersgatvyje. Taip pat, užsakovas turi suprasti, kad fotografija daryta Lietuvoje neatrodys taip pat, kaip daryta Paryžiuje. Tai yra du skirtingi dalykai. Kiekviena vieta turi savo žavesio, bet kiekviena erdvė yra skirtinga.

Kartais sėkmingą nuotrauką garantuoja pati aplinka. Net ir ne itin puošnus rūbas, fotografuojamas įspūdingoje erdvėje, atrodys pritrenkiančiai. Tačiau reikia nepamiršti, kad svarbu parodyti drabužį, todėl aplinka neturėtų užgožti fotografuojamo objekto.

Dar vienas svarbus akcentas fotografuojant lauke. Fotografas rizikuoja autentiškumu, nes tą pačią vietą fotosesijai gali panaudoti kiti užsakovai, fotografai. Pamenu vieną atvejį. Buvau pradedantis fotografas, fotografavau labai gerą modelį nedaug kam žinomoje vietoje. Praėjus kuriam laikui susitikęs su ja, prasitariau, kad fotografavau ir kitas merginas toje pačioje vietoje, na ji neliko labai patenkinta.  Ši patirtis rodo, kad negalima kartotis.

-          Kokių siurprizų Tau buvo pasitaikę fotografuojant lauke?

Fotografavome sportinius drabužius, oras buvo gana ramus, tačiau staiga netikėtai pakilo vėjas, kuris parvertė ir sudaužė vieną iš fotografavimo švieų su šviesdėže. Mano klaida buvo, kad neuždėjau pakankamai smėlio maišų. Ši mano klaida kainavo brangiai, todėl reiktų įvertinti visas aplinkybes. Fotografuojant natūralia šviesa ir su atšvaitais, tokių nuostolių galima išvengti. Vienai fotosesijai net teko samdyti apsaugą, nes fotografavome brangius kailinius lauke, viešoje vietoje, tad reikėjo juos saugoti, kad kas nenugvelbtų.

-          Ką patartumėt fotografams fotografuojantiems lauke?

Mano patarimas fotografams išsiaiškinti su užsakovu, kokio efekto ir rezultato tikimasi. Patariu vengti tiesioginių saulės spindulių, žaiskite šešėlių pagalba. Pavyzdžiui, jei tai maudymosi kostiumėlių fotosesija, įtikinamiau būtų, jei modelis būtų po palme padarant šešėlį. Lietuvos sąlygomis irgi galima išgauti tokį efektą, imituojant palmės šešėlį. Bet geriausia kontroliuoti kadrą kai modelis nėra tiesioginėje saulėje. Žinoma, yra įvairių triukų fotografuojant prieš saulę, kai spinduliai patenka į objektyvą, fotografuojamas objektas-modelis bus apgaubtas įspūdingos saulės šviesos. Ryškumas ir kontrastas bus prarastas, nes kadras stipriai apšviečiamas, bet nuotaika nuotraukoje bus labai stipri. Tačiau tokias nuotraukas priskirčiau meninei fotografijai, o ne komercinei.

-          Nuo ko labiausiai priklauso fotosesijos sėkmė?

Sėkmingas rezultatas priklauso nuo visos dirbančios komandos – stilistų, visažistų, plaukų stilistų. Tačiau nepriklausomai nuo to, kur vyksta fotosesija, didžiausia atsakomybė, manau, tenka fotografui, bet geras modelis – tai taip pat sėkmingos fotosesijos garantas. Fotografo ir modelio duetas – neišskiriamas, jie turi vienas kitam padėti. Todėl siūlyčiau klientams atidžiai rinktis modelius. Vien gražaus ar išraiškingo veido neužtenka, reikia turėti patirties. Kai fotosesijoje dalyvauja stipri ir vieninga komanda, dirbti tiesiog malonumas.

-          Ir pabaigai, ką dar svarbu žinoti tiek fotografui, tiek fotosesijos užsakovams?

Visi mes mokinamės, mokinuosi ir aš, reikia stengtis ieškoti įvairovės, nesikartoti. Linkiu, kad nepritrūktumėt drąsos eksperimentuoti, fantazuoti. O jei kalbame apie komercinę fotografiją, svarbu įvertinti fotografams ir užsakovams kokio rezultato tikimasi, motyvuotai pasirinkti fotografavimo vietą, bei koncepciją, įsivertinti kliūtis, kurios gali atsirasti. Ypatingai svarbus fotografo ir kliento susikalbėjimas ir draugiškas ryšys. Bet svarbiausia, dirbkite su užsidegimu ir  meile.